Lidl logoDet er os en glæde at kunne byde velkommen til Lidl i Green Network.

Lidl er med sine over 10.000 butikker i mere end 26 europæiske lande en af Europas førende dagligvarekæder og har i øjeblikket 98 butikker i Danmark.

Hos Lidl har man et skarpt fokus på bæredygtig udvikling og samfundsansvar, som er en grundlæggende del af kædens forretning. Det var derfor naturligt for Lidl at blive medlem hos Green Network:

”Medlemsskabet hos Green Network en god måde for os at få information og overblik på omkring hele CSR-området. Desuden giver Green Networks store netværk os også mulighed for både at dele vores erfaringer, men også lade os inspirere af andre. ” siger Tina Kaysen, CSR-konsulent hos Lidl. Hun fremhæver desuden også Green Networks mange arrangementer og kurser som en væsentlig bevæggrund for medlemsskabet.

Forbrugerorienterede initiativer

Hos Lidl er CSR og bæredygtighed allerede en grundlæggende del af forretningen, og kæden arbejder med området på mange fronter. Særligt madspild er et fokusområde for Lidl, som har iværksat flere initiativer for at nedbringe kundernes madspild – og med stor succes:

”Det er vigtigt for os, at de initiativer, vi iværksætter, er forbrugerorienterede og passer til vores kunders købsadfærd. På den måde sikrer vi, at de aktiviteter, vi igangsætter, rent faktisk er mulige for vores kunder at benytte sig af. Eksempelvis sørger vi for at nedsætte prisen på vores varer i god tid, så kunden kan nå at benytte sig af tilbuddet og forbruge varen”, siger Tina Kaysen.

Europas grønneste dagligvarebutik

Hos Lidl ønsker man konstant at udvikle sig bæredygtigt og samfundsansvarligt. Derfor har kæden bygget  ”Europas grønneste dagligvarebutik”, som er LEED Platinum certificeret. Tiltaget skal give mulighed for at teste og nytænke fremadrettede løsninger inden for det grønne område:

”Tanken er, at vi vil bruge de erfaringer, vi gør os i pilotprojektet, og løbende implementere udvalgte tiltag i vores nuværende og kommende butikker”, siger Tina Kaysen.

Flere af initiativerne har allerede vist sig at være en god forretning.

”Vi har en række tiltag som eksempelvis strømproducerende solceller, varmegenvinding af overskudsvarme og genanvendelse af regnvand. Tallene for de seneste 5 måneder hvor butikken har været i drift er lovende og tyder på, at butikken benytter op til 20% mindre energi i forhold til de nyeste mest energieffektive butikker. Vi kan således allerede nu, se muligheder i de data vi har indhentet og det er ganske interessant, at vi kan udvikle miljøvenlige og bæredygtige tiltag som både er gode for forretningen og for klimaet.”, udtaler Tina Kaysen.