Medlemstallet stiger igen i Green Network, efter at erhvervsnetværket på halvandet år har tilpasset sig en ny virkelighed, hvor virksomhederne efterspørger vidt forskellige løsninger til bæredygtig vækst.
Efter halvandet år med Green Networks nye direktør, Kenneth Hald Jensen, ved roret og lanceringen af nye fokusområder, er Green Network ifølge bestyrelsesformand, Peter Skou, gearet til at imødekomme endnu flere behov blandt virksomhederne.
” CSR og bæredygtighed er blevet vækstparametre for fremtidens konkurrencedygtige virksomheder, og derfor efterspørger virksomhederne viden og løsninger til at udvikle sig på de her områder. Den virkelighed har vi tilpasset os, og derfor kan vi nu servicere vores medlemsvirksomheder inden for hele CSR og bæredygtighedsområdet, ” siger Peter Skou, der, ud over sin formandspost i bestyrelsen for Green Network, er direktør for R2 Group i Hedensted.
Engang et miljønetværk
Green Network var i udgangspunktet i 1994 et miljønetværk, men virksomhedernes efterspørgsel på løsninger inden for andre områder kræver et bredere fokus, mener Peter Skou.
” I dag er miljøområdet ét ud af fire fokusområder, som vi tilbyder vores medlemmer viden, værktøjer og kompetenceudvikling inden for. CSR og bæredygtighed dækker over mange emner, og vi hjælper med at finde det rette setup, hvad end man er nybegynder på et specifikt område, eller man vil lave en samlet forretningsstrategi for CSR, ” forklarer Peter Skou.
Foruden miljøområdet, kan virksomheder i dag trække på Green Networks hjælp til arbejdsmiljøforhold og socialt engagement, forretningsetik og bæredygtig økonomi, fx ressourceeffektivitet.
Et nyt medlem om ugen
Ansættelsen af Kenneth Hald Jensen som direktør i efteråret 2013 og introduktionen af nye medlemstilbud er ifølge Peter Skou to vigtige årsager til, at Green Network i den seneste tid i gennemsnit får en ny medlemsvirksomhed om ugen.
” Vi er glade for, at virksomhederne kan se en værdi i at bruge Green Network til at komme godt i gang med CSR og bæredygtighed eller skridtet videre. Det kræver selvsagt et kompetent sekretariat med et ufravigeligt fokus på at levere de løsninger og den viden, som virksomhederne efterspørger, og det har vi fundet den rette formel for”, konstaterer Peter Skou.
Fra lokal til international
Nationale og internationale samarbejdspartnere sikrer adgang til ny viden og løsninger, som gives videre til virksomhederne lokalt i Trekantområdet.
” Vi har kun set toppen af isbjerget mht. mulighederne i at arbejde forretningsdrevet med CSR og bæredygtighed. Derfor samarbejder vi med nationale aktører som fx Dansk Erhverv og miljøministeriet om at skabe adgang til ny viden, projekter og løsninger, der kan være med til at modne virksomhederne lokalt her i Trekantområdet, ” siger Peter Skou.
I 2014 blev Green Network desuden udpeget som nationalt landekontor for CSR Europe, der forbinder 10.000 virksomheder gennem 37 landekontorer i 30 europæiske lande.
” Vores position som landekontor for CSR Europe sætter Green Networks formåen i et helt nyt perspektiv. Med så stort et europæisk videns- og kompetencecenter at trække på, bliver vi i stand til at levere de svar og de løsninger, som vores medlemmer efterspørger til at skabe bæredygtig vækst, ” fortæller Peter Skou.
Green Network oplevede en ugunstig udvikling, som tærede på medlemstallet og økonomien i årene frem til efteråret 2013, hvor den nye direktør, Kenneth Hald Jensen, tiltrådte. Udviklingen skyldes ifølge Peter Skou, at man ikke lykkedes med at udvikle de rette tilbud og løsninger til virksomhederne inden for CSR og bæredygtighed.
Nye projekter i Green Network
Grønne Forandringsagenter
https://greennetwork.dk/groenne-forandringsagenter-til-vejle-og-kolding/
Bæredygtighed i SMV’er
https://greennetwork.dk/projekttilbud-skab-oeget-omsaetning-gennem-baeredygtighed/