Tag medansvar
CSR omhandler virksomhedens arbejde med sociale og miljømæssige spørgsmål. Begrebet er hele tiden i bevægelse i takt med udviklingen i samfundet, og der findes forskellige definitioner, som dog kredser om det samme – virksomheders samfundsansvar. I 2010 foreslog Rådet for Samfundsansvar følgende definition af begrebet:
“Virksomheden viser samfundsansvar og skaber værdi for både virksomhed og samfund ved, i dialog med sine interessenter, at håndtere sociale, miljømæssige og etiske udfordringer i overensstemmelse med internationalt anerkendte principper for samfundsansvar.”
Samfundsansvar handler med andre ord om at tage et medansvar for de sociale, klima- eller miljømæssige udfordringer, som vores samfund står overfor i dag. Den enkelte virksomhed kan naturligvis ikke tage det fulde ansvar, men kan gennem et aktivt medansvar imødekomme en række af de udfordringer, som har relation til virksomhedens egen branche og lokalsamfund. En vigtig øvelse for virksomheden er derfor at definere ”hvad er vores medansvar, og hvad kan vi konkret gøre for at tage et medansvar?”
Danske virksomheders evne til at tjene penge og skabe nye jobs bliver i stigende grad afhængig af, hvorvidt der tages hensyn til de samfundsmæssige udfordringer, som har indflydelse på forretningen. Det kan fx være forhold omkring global ressourceknaphed, skiftet til nye energikilder, øget lovgivning (fx §99a i regnskabsloven), globalisering, miljø- og klimaforandringer, øget efterspørgsel efter bæredygtige produkter, leverandørforhold m.v.
Virksomhederne vil derfor få et endnu større behov for en omkostningseffektiv måde at systematisere og dokumentere CSR-indsatsen på for at komme i ledelsesmæssig kontrol med de relevante områder for virksomheden.