På rejse med Verdensmålene og Green Network: Mål nr. 13

Fra hjertet af Jylland kører vi nu videre østpå til Smilets By, Aarhus, for at tanke hybridbilen og tage en snak med vores partnervirksomhed OK a.m.b.a. og deres CSR-ansvarlige Steffen Toft Spiele. OK begyndte i 2019 at bruge Verdensmålene i deres CSR-rapport, og har valgt at arbejde med Verdensmål 13 – Klimaindsatsen. Et vigtigt mål, der dog kræver lidt arbejde. Så hvordan startede OK deres Verdensmålsrejse?

 

Opstart med mening

Verdensmål 13

Verdensmål 13

OK a.m.b.a. er en stor koncern med godt 460 fastansatte alene i moderselskabet. De er derfor underlagt Regnskabsloven §99a, så CSR-rapportering er ikke nyt for dem. Dog kunne de godt mærke, at der kom flere og flere krav til rapporteringen og de manglede en rød tråd gennem deres arbejde. Til en af Green Networks netværksmøder tilbage i 2018 opstod ideen med Verdensmålene hos Steffen og efter lidt rådgivning tog han skridtet sammen med en kollega. ”Det store skridt tog vi, da vi i efteråret 2019 deltog i SBP-certificeringen hos Green Network”, siger Steffen.

 

 

På SBP-træningsforløbet fik de en opstart med mening. Med en lang række konkrete værktøjer kom Steffen ind på de 17 Verdensmål og de 169 delmål. Samt hvordan man kunne vælge de mest relevante for sin virksomhed. For OK var det vigtigt at de valgte Verdensmål, som fulgte virksomhedens strategi om social- og miljømæssig ansvarlighed. Derfor valgte de Verdensmål 13, selvom de leverer benzin til deres kunder.

 

OK arbejder ikke blot med benzin, men også med varmepumper, vaskehaller og vedvarende energi. Fordi de har analyseret deres risici i deres virksomhed, kan de arbejde med deres klimaindsats aktivt. Steffen uddyber: ”Verdensmål 13 er udvalgt ud fra en analyse af vores forretningsaktiviteter og en vurdering af, at vi har potentiale til at udvikle os på klimaområdet”.  Verdensmålene er altså ikke blot til for at fortælle, hvad man gør, men lige så meget hvad man vil gøre. Steffen fremlagde efter SBP-træningen et udkast til ledelsen, hvor han havde gennemgået de 17 Verdensmål i forhold til deres forretning. Efter grundigt arbejde blev Verdensmål 6, 7, 11 og 13 valgt. Opstarten til OK’s rejse med verdensmålene var dermed begyndt.

 

”Vi har fået mange værdifulde indspark, som vi kan bruge i den fremtidige dialog med ledelsen og forretningen”

– Steffen Toft Spiele, CSR-ansvarlig

 

En fælles referenceramme for OK

Steffen Toft Spiele, CSR-ansvarlig ©OK a.m.b.a.

Noget af det som Steffen ønskede med SBP-træningen og rejsen med Verdensmålene var at fortælle om det arbejde OK gør i samfundet. På en enkel, effektiv og forståelig

måde. Noget OK gør i hverdagen er, at de har valgt at tilføje mere biobrændsel i form af biokomponenter i benzinen end hvad de skal. OK’s benzin indeholder 6,22% hvor lovkravet er 5,75%. Samtidig har du højt fokus på deres energiforbrug, som de følger nøje med energiovervågning og hvordan det kan sænkes. To tiltag som er gode for klimaet, men som kan være svære at kommunikere ud. Derfor bruger Steffen og hans team Verdensmålene, og fra et strategisk perspektiv bruges de til at få en fælles referenceramme for deres medarbejdere og deres kunder. På den måde kan de, som Steffen siger: ”synliggøre nogle af de forandringer og klimainvesteringer vi laver inden for en fælles referenceramme, som alle kan genkende at forstå”. Det giver mening!

 

Netop fordi OK er bevidste om, hvordan de påvirker klimaet, har lavet deres forarbejde og lavet tiltag i hele organisationen, der skal kompensere for deres slutprodukters udledning, er brugen af Verdensmålene effektive. De kan med andre ord kommunikere deres bæredygtighedsindsats med større troværdighed ud fra Verdensmålene. OK ligger hellere ikke på laurbærbladene, men går aktivt ind i arbejdet, for det kræver involvering af hele organisationen: ”Det er en indsats, som kræver involvering og det er stadig en proces, som er i gang”.

 

Brug af rådgiver med konkrete værktøjer

Processen og opstarten fik OK hjælp til gennem Green Network. Gennem SBP-træningsforløbet fik Steffen en masse værktøjer med hjem, som han kunne arbejde videre med. Herunder væsentligheds- og interessentanalyser. Steffen siger: ”Vi har fået mange værdifulde indspark, som vi kan bruge i den fremtidige dialog med ledelsen og forretningen”. Indsparkene klædte Steffen og hans kollegaer på til at arbejde videre med Verdensmålene og CSR derhjemme. Udover at give personlig rådgivning omkring forskellige krav, forventninger og tendenser, der florerer i samfundet, faciliterer Green Network også træning indenfor CSR. Det er Steffen glad for: ”Vi har brugt Green Network konstruktivt, og haft tilknyttet en rådgiver i forvildelse med de skærpede krav til CSR-rapportering i 2018”.

Green Network hjælper sine partnervirksomheder til at arbejde med Verdensmålene aktivt og samtidig give dem indspark til videre arbejde. Indspark der har hjulpet OK og Steffen til at starte op med Verdensmålene og skabe konkrete tiltag.

 

 

Følg med i løbet af efteråret, når vi fortsætter vores rejse med Verdensmålene og ser hvad vores andre partnervirksomheder gør til daglig.

 

De 5 mest brugte Verdensmål for virksomheder

 

Denne artikel er en del af kampagnen “På rejse med Verdensmålene og Green Network”. I løbet af efteråret sætter Green Network fokus på partnervirksomhedernes arbejde med FN’s Verdensmål – denne gang Verdensmål nr. 13