Helle (tv.) og Martine (th.) fra Pankas A/S

Pankas er startet med at asfaltere deres CSR-vej efter CSR-træning 

Hvad er CSR? Hvordan og hvorfor rapporterer man det? Og hvad med kundernes forventninger? Efterårets sidste CSR-trænings modul: Strategi hos Green Network kom rundt om spørgsmålene, og deltagerne kan nu snart kalde sig ’Sustainable Business Partner’. I den forbindelse tog vi en snak med to af deltagerne; Helle Jørgensen og Martine Timmermann fra Pankas A/S. Helle er kvalitets-, miljø- og arbejdsmiljøansvarlig og Martine er marketingsansvarlig.

 

Hvorfor har I valgt at deltage i CSR-træningsforløbet? 
Helle:
Jeg er en del af vores CSR-udvalg, og jeg synes det er vigtigt, at jeg som fagperson kan stå inde for det, vi kommunikerer og markedsfører. Det følte jeg ikke 100%, at jeg var klædt på til, så derfor valgte jeg at tage på forløbet sammen med Martine.

 

Martine:
Jeg tænker at – for mig – og for Pankas er hele denne CSR-verden, de 17 verdensmål og Code of Conduct, ret nyt. Jeg tror, det var vigtigt, at vi kom ind til nogle eksperter på området, for at få et overblik og lytte til, hvad alt det her drejer sig om. Det handlede om at få noget med hjem og arbejde med, så vi har de bedste forudsætninger for at lykkedes med det, i samarbejde med ledergruppe.

 

Havde I nogle forventninger til selve forløbet her? og blev de opfyldt?
Martine:
Min forventning var helt klart at få noget mere viden inde for området. Man kan læse sig til rigtigt meget, men der er noget i at sætte sig ned, lave nogle øvelser og sidde i et forum. Det kan man ved Green Network. Vi var forskellige virksomheder til stede, men vi fik samme udgangspunkt og kunne sparre med hinanden.

 

Helle:
For mit vedkommende var det at få en klar forståelse af minimumskrav, så vi kan bygge videre derfra. Det er også en fordel at være 2 afsted, for så har vi samme viden og det samme udgangspunkt for efterfølgende diskussion. Vi er 4 i CSR-udvalget, så at 2 er kommet afsted hjælper rigtig meget.

 

FN's Verdensmåls hjul

 

Har I fået nogle “aha” oplevelser undervejs?
Martine:
Ja det synes jeg faktisk. Jeg fik flere gange en undren og inspiration i, hvordan man kan gøre tingene. Især det med at samle alt data ét sted i CSR-rapporten. Så fagfolk nemmere kan få et overblik over de ting, som netop de har brug for. Det er en oplagt mulighed til rapporten 2020!

 

Helle:
Og at få forklaret alle begreberne! Det er en jungle til tider. §99a kender vi, men der er så mange andre begreber, også afhængig af branche. En investor havde sendt 80 slides fyldt med forkortelser. Altså, der var en masse forkortelser og det tog mig langt tid at læse og forstå dem. Først måtte jeg slå op og tænke “hvad er det for en forkortelse og hvad er det for en forkortelse?”. Det er dog først efter CSR-forløbet, at jeg tænker: “Nåå, det er derfor de taler om ESG, og det er det behov, de har”.

 

Hvis I skal nævne 3 ting I tager med jer fra forløbet af, hvad er så det?

Helle: Inspiration, praktiske øvelser og faglig viden i top. Helt klart.

 

Martine: Det Helle sagde

 

Helle:
Jeg synes det var øjenåbner den første dag at få et helikopterperspektiv, f.eks. hvor mange kloder vi bruger om året. Man får en slags “Det er derfor vi gør det” agtigt følelse. Det der med, at vi i Danmark bruger 4,5 jordklode og Indien bruger 0,7. Det sætter tingene i perspektiv, selvom jeg har set og hørt det før. Det giver en større motivation.

 

Hvilken værdi skaber det for jer at deltage i Green Networks CSR-træning for jer?
Martine:
Værdien for Helle og jeg er, at vi har fået en god ballast, når vi skal formidle det videre og tage hul på det større arbejde. Der hjælper det, at vi har været på CSR-træningen og fået vores rygsæk fyldt op med analyseværtøjer og inspiration. Og bare vide, at Green Network står til rådighed, når vi har brug for det. Nu skal vi bare hjem og have arbejdstøjet på og så vi kan få lagt CSR-vejen i samarbejde med ledergruppen.